Donostiako zubiak: itsasotik hasita lehena, Zurriolako zubia.
Barku batean gaudela dirudi bertan olatu artean harrapatzen bagaitu, bere
farola itsastiarrak faroak izango balira bezala. Bigarrena, Santa Katalina
zubia. Askatasunaren hiribidearen luzapena izanda hiriko bihotzera garamatzana,
odol arteria garrantzitsu bat izango balitz bezala. Balizko gerrate batean,
suntsitu beharreko puntu estrategikoa. Hiria hiltzeko lagunduko lukeena.
Hirugarrena, Maria Kristina zubia. Hain atonduta eta barroko dagoelarik forma
ederretan amets egitera zaramatzana. Tren eta autobus geltokien ondoan egonda
kontutan hartzeko beste bilgune bat. Laugarrena, Mundaiz zubia. Ikasle asko
jasotzen dituenez eta bere itxura modernoagatik, agian, gaztea dirudiena,
nerabezarotik irten nahi ez duelarik, bere ondoan dagoen Federico García Lorca
pasealekuak poeta hura ere gazte hil zela iradokiz. Bostgarrena, Agirre
lehendakariarena. Amara auzoari ez ezik, Urumeari politikariaren korbata jarri
nahi diona. Seigarren zubia, Realarena. Bere burdinezko egiturak futbol
taldearekiko hiriaren maitasun suntsiezina aldarrikatuko balu bezala.
Zazpigarrena, Mikel Laboa pasabidea. Loiolako Erriberak auzoa eta Cristina Enea
lotzen dituena, zubia bera Laboaren kanten pentagrama bat bailitzan ibiltariari
gogora ekarriz maite zuen txori hura, hegoa ebaki ez zion hura…
Hauek dira Donostiako zubiak, Urumea ibaiaren alde biak
lotzen dituena. Hortik dator, ondotxo ikasi dugunez, zubien poetika: bi mundu
batzen dituzte, bi maiteminduk eskutik emanda bat diruten bezala. Munduan
hamaika zubi dauzkagu amets egitera garamatzatenak: San Franciscoko Golden Gate
zubia, Florenciako Vecchio zubia, Brooklyn zubia New York-en, London-eko Tower
Brigde, Pragako Carlos zubia,… etxera itzulita baita Bilboko Bizkaia ere. Zubi
hauek guztiek bi puntu lotzen dituzte. Diferentziak gainditzeko deia egiten
digute zubiek, txuria eta beltza, grisean bilakatzeko. Pertsonak bi bandotan
banatuta gaudela dirudi horrela. Bilboko Nerbioi ibaiak ezker eta eskuin aldea
banatzen dituen irudia da horren adibide. Politikan ezkertiarrek eta
eskuindarrek jarraitzen diote ideia horri. Hortik politikariek euren ahotan
hain dituztela maite zubiak, akordioak, elkarrizketak. Elkarbizitza posible
egiten dutenak.
Zein bandotan zaude zu? Beltzen bandoan ala txurienean? Ibaiaren
zein aldetan kokatzen zara? Galdera hau benetan deserosoa egiten zaigu ondo
pentsatzen jarriz gero. Zubien metaforak batzera eraman ordean banantzera
eramango bagintu bezala. Zubiak elkarbizitzaren baliabide bezala hartu ordez
hiritarrak sailkapen antzu eta itxietan egokitzeko.
Munduko beste zubi bat aukeratzen jarrita, Veneziara abiatuko
nintzateke. Venezia zubiz zubi deskubritzera. Ideari jarraiki, Italiako hiri
honetan zubiek ez dituzte bi alde lotzen, hamaika bazter eta txoko liluragarri
baizik. Pertsonak, bada, Venezia garela pentsatzera garamatzaten ideiak
gogoratu behar dira gure zubiez ari garenean. Pertsonak konplexutasun bat hezur
haragitzen dugun izakiak garela. Zubi adina alde eta izkina dauzkagula, alegia.
Literaturaren edo zinearen begiradek hori ondo erakusten digute: erantzunak
eman baino galderak sortzen dizkiguten istorioak entzuten ditugu. Aipatutako
konplexutasun horri pertsonaia batek bizia ematen dio. Estereotipoak edo
estatistikak erortzen uzten dituzte istorio kontalariek. Pertsonaia bat –Kirmen
Uribek esango lukeen moduan- ez da ez itsasoan eta ezta lehorrean kokatzen.
Nahiago ditu mendi urdin eta Itsaso berdeak. Ez zaio –bere irudi poetikoak
dioen bezala- hautatzeko eman behar. Poeta ondarrutarrari jarraituz, ez dugu
ibaiaren zein aldetan geratu behar garen aukeratu behar. Veneziako kanalek
ideia hori apurtzen dute. Kanal nagusiak hiria banatzen badu ere, mila eta bat
kanalek egiten baitute Venezia dena izatera. Zubiak igarotzen hasten zaren
heinean, ahaztu egiten zaizu zein aldetan zauden. Zubi batzuk dotore baino
dotoreagoak dira. Beste batzuk, apalak eta xumeak baina beren funtzioa isilean
eta ederki egiten dute. Veneziak txoko abandonatu eta zahar asko dauzka. Zure
begiradan dago txoko horiengatik Veneziarekiko miresmena edo nazka sentitzea.
Pertsona bat parez pare jarri zaizu zure aulkiaren aurrean
eserita. Ez dizu ezer esan eta zuri begira so dago. Pentsatzera gonbidatzen
zaituzten musika entzuten duzue. Ez duzue ahoarekin hitz egin. Zure begiak bere
egin dituzu eta bereak zureak dira oxigenoa irensten duzun bezala. Horrela
minutu batzuk igaro dira eta sentitu duzu pertsona horren konplexutasun hori. Laberinto
anitz batek hartu dizu barrena eta “badira nerean zubi batzuk zure munduan
egoteko” pentsatu duzu. Venezian bezala, alde bat edo beste bat ahazteko, bera
ez epaitzeko. Ez duzue hitzik egin. Begirada luze horrekin jabetu zara bandoek
bakarrik ez dutela bizitza esplikatzen. Hiria banatzen duen ibaia baino
separatzaileagoak dira gizartean pertsonak –txuri edo beltz- sailkatzen
dituzten ideia tranpatiak. Veneziari begietara begiratzea besterik ez dago.
No hay comentarios:
Publicar un comentario