Zenbait kasutan, zeramika artisautzarekin edo dekorazioarekin lotzen dugu
baina artearen kategoria merezi du gehienetan. Zeramika material fina eta
noblea da etxean edukitzeko baina aldi berean museo bateko ikuslea hunkitzen
du. Harridura pizten dio sentsibilitatea duenari. Hitzek espresatu ezin
dezaketen edertasun bat pieza batean konzentra daiteke. Obra batean. Zeramikari
baten tailerrean sartzea artista baten sorkuntza tenplua bixitatzea da. Bertara
sartzean, kontuz! Ez puskatu ezer, esaten dizu ahots batek. Baina begira, pieza
horren isiltasunak espazioa bete du bat batean. Zure ibilera moteldu duzu zerbait
puskatuko duzun beldurrez. Eta tailerraren giroarekin bat egiten hasi zara. Gela
batean sartu zara baina zure gorputzetik atera zaitu bat batean artistaren
tailerrak. Zoragarria da. Buztinarekin oreka perfektuak sentitzea. Piezak daude
lurrean, paretetan, alturetan. Ederra da. Ondoan duzun pieza hori munduan
bakarra dela jabetzea. Artistaren mahaiaren zabalerak ekintzara eta jolasera
bultzatzen zaituela sentitzea. Txoko bateko irratiaren presentziak tailerrean
denbora azkar igarotzen dela ondorioztatzea. Desordenaren eta txukuntasunaren
armonia esplikaezina ikustea. Esmalteen txokoko kolore batek zure desira piztea. Anfora baten
dotoreziak hitzik gabe utzi zaituela konturatzea. Ia-ia anfora horrek arnastu
egiten du, pentsatu duzu. Ia-ia arnastu egiten du, arnastu, arnastu, arnastu.
Bizirik dago eta garrantzitsuena, zu bizirik sentiarazi zaitu. Bai, arnasa
hartu duzu sakon zuk. Bizirik zaude! Voilà, horra hor zer den artea.
Artistak bere obra kuttunak dauzka baina gehiago erakusten diote bere obra
petralenek. Mila gradu baino gehiagoko
berotasuna sortzen duen labe hori da maisua. Buztinari forma eman ostean hau
labetik igaro behar da bizkotxo gogor baten itxura hartzeko. Ondoren bizkotxo
hauei esmaltea ematen zaie eta azkenik, berriro labean erretzen dira. Labeak
prozesu honetan daukan presentzia funtsezkoa da eta aldi berean misteriotsua.
Batzuetan labetik atera den pieza ez da artistak labera sartzerakoan buruan
zuena. Sorpresak ematen ditu labeak zeramikan. Horregatik, batzuetan akatsak maitatzea
erakusten du. Obra batean hasierako ustezko akatsa dohain bilaka daitekeelako. Lorpen
estetiko batean. Adibidez, artistaren kontroletik at zegoen esmalte tanta batek
ikutu berezi eta definitiboa eman diezaioke piezari azkeneko minutuan. Nolabait,
zoriak nahi izan duelako. Labetik ateratzeko instant erabakiorrean. Horregatik,
akatsek bere tokia dute artista baten bizitzan eta baita zeramikari perfekzionista
baten tailerrean. Obra petral batek aurkikuntza batera eraman dezake artista. Alexander Fleming-ek
ez al zuen ba penizilina asmatu akats baten hariari jarraituz?
Vallauris herrian gertatu zen, Frantziako Kosta Urdinean. Zeramikari
batzuen dendan lan egiten zuen Jacqueline Roque izeneko andere gazteaz maitemindu
zen Pablo Picasso. Ondoren bere musa izango zena. Eta bere obran betiko geratu dira besteak
beste maitasun horren lekuko diren zeramikazko lan ederrak. Formak, testurak,
akaberak maitatzera gonbidatzen zaituzten lan itzelak. Bolumenaren poesia
errimak dira. Bizipozari idatzitako maitasun eskutitzak. Benetan atsegina da
pieza horien zaporea begietan sentitzea. Benetan erraza da instant batean lan
horiek maitatzea. Hain atsegina, hain erraza eskuetan izango bazenitu
Picassoren pieza horiei hitz egingo zeniekeela. Belarrira hitz egin leun,
begiak itxita, samur. Belarrira hitz egin artistaren eskuek egindako piezei. Nolabait
itzultzeko pieza horiek zugan sortzen duten maitasun hori. Bizitzarekiko
maitasuna. Edertasunarekiko. Industria masifikatuaren garai honetan eskuz
egindako pieza bakarren balioa gehiago estimatzen dugulako. Picasso, XX. mendeko
artista handiak, zeramika artearen gailurrera igo zuen. Marinelen kamisetekin janzten zituen beso eta
esku horiek buztina urre bilakatu zuten. Nolabaiteko duintasuna eman zion
diziplina horri eta Vallauris inguruan zeramika tailer ugari sortu ziren.
Zer egingo zenuke buztin zati bat
emango balizute? Zeramika tailer batean sartzeko baimena izango bazenu zure
eskuak nekatu arte? Zer sortuko zenuke alkandora zahar bat soinean jantzi
ondoren? Kutxa txiki bat zure belarritakoak gordetzeko, katilu bat saltsa bat
mahai gainean dotoreziaz aurkezteko edo agian loreontzi bat? Udaberria ate joka dugunez loreontzia
aukeratuz gero gozatzeko esango nizuke. Disfrutatzeko. Zerbait benetakoa eta
autentikoa egitera
animatuko zintuzket. Zuk sortutako inperfekzioak maitatzeko esango nizuke. Zure
eskuak askatzeko, blokeo batek ez baitu uzten zure onena ateratzen uzten. Niri
esan zidaten bezela, zeramikan eta bizitzan defektuak efektu bilakatzen
direlako. Pertsona batean gertatzen den bezela, akatsek bakarra egiten dute obra
bat. Ustezko ahuldadeak boteretsu egin dezake pieza bat. Zure loreontzia. Zure esentzia, lorea, bihotza gordetzen duen sorkuntza hori. Imajinatu hori garela. Loreak gordetzen dituzten
loreontziz jositako patio bat. Dela akatsez eta defektuz beterikoa. Baina ez al
da ederra horrela? Ez al gara ederrak, bereziak, bakarrak horrela?
Argazkian: Pott zeramikariekin egindako kutxa. Nire lehen pieza.
No hay comentarios:
Publicar un comentario